Senn (4 jaar) liet deze week de I-pad vallen. Hij zat een filmpje te kijken en opeens stond hij op en liet de I-pad op de grond vallen. Schrikken en we hadden hem al meerdere malen voor gewaarschuwd!. Ik schrok en mijn hoofd bedacht allerlei zinnen om te zeggen. 'He Senn, dit kan echt niet, je moet leren dat dit niet kan'. 'Weet je, dit zijn waardevolle spullen en we kunnen niet zomaar een nieuwe kopen?'. 

Herken je deze situaties? Vast wel. Kinderen kunnen je goed laten schrikken, bijvoorbeeld door met een schaar in iets waardevols te knippen, op de muur te tekenen, iemand te pesten, te laat thuis komen of voor de vierde keer 's avonds uit bed te komen. Hoe reageer jij op iets onverwachts wat je raakt? 

Je hoofd zal je overtuigen van het 'feit' (daar houdt een hoofd van, van FEITEN) dat deze situatie 'Echt Niet Kan'. Dat je deze situatie hoort op te voeden. Je hoofd reageert met inzetten van 'overwicht', wellicht iets te eisen of straf voor te houden. Gevolg: de hele situatie wordt ontwricht en de emoties laaien nog hoger op. 

 

Gelukkig zijn er in deze crisissituaties andere mogelijkheden. Mogelijkheden die voorbij je hoofd gaan. 

Het wonderwoord is VERBINDING. 

De wens blijft overeind dat je deze onwenselijke of gevaarlijke situatie niet herhaald wilt zien, maar je reageert vanuit VERBINDING. Door je elke keer in een crisissituatie te VERBINDEN, zul je zien dat je hoofd kalmeert. 

Allereerst: Verlies je niet in je eigen gevoelens. Maak VERBINDING met je kind, geef troost en breng je kind tot rust. Benoem je gevoel: geef aan dat je geschrokken bent of dat je bang was dat er iets erg was gebeurt. Je vraagt naar wat er nu precies gebeurde. Kinderen kunnen je heel goed vertellen wat precies gebeurde, wat ze wilden. Senn vertelde mij, dat hij rustig het filmpje had gekeken, maar niet meer verder wilde kijken. Hij had de I-pad zelf met het elastiek dicht willen doen, maar dat lukte hem niet. That was it! 

Het is namelijk niet zo dat jouw kind bewust over jouw grenzen gaat, expres op de muur gaat tekenen of te laat thuis komt. Althans niet als jij hem er niet toe drijft. Jouw kind is bezig de wereld te ontdekken met zijn zelfstandigheid en komt daarbij (jouw) grenzen en zijn leerpunten tegen. 

Probeer zijn uiting van ontdekkingsdrang of zijn behoefte te accepteren. Ontdek in de crisissituaties het eigene van je kind. Wat wil jouw kind ontdekken/leren? En wees dan samen creatief in het vinden van een positieve plek/situatie waarin deze drang of behoefte wel geuit kan worden. 'Zou jij een oplossing kunnen bedenken die voor ons/jullie beide goed is?' en je lost op met 'WIJ' in gedachten. Goed voor jou en goed voor hem. 

Senn hebben we geleerd hoe hij de I-pad zelf met het elastiek dicht kan doen en terug kan leggen. Hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen! 

Wil je reageren? Leuk, op mijn website vind je onder het blog een reactiemogelijkheid. Heb je situaties met je kind die je anders zou willen aanpakken, maar je weet niet hoe? Laat het me weten, dan maak ik een volgend blog voor jou!

hij heeft de ipad laten vallen